HAVO 4

TW1: Informatieverwerkende systemen en elementaire bewerkingen

Wikiwijs: Informatieverwerkende systemen (alleen B en D)

Wikiwijs: Elementaire bewerkingen

Huffman codering

DPI

Resolutie

Kleurendiepte



P2: Computer samenstellen

Belangrijk bij de beoordeling:
- Binnen het budget blijven
- Overzichtje van alle onderdelen
- Per onderdeel een uitleg van de keuze die gemaakt is, gebaseerd op verschillende aspecten en meerdere bronnen die geen direct belang hebben om bepaalde informatie onevenwichtig te presenteren (bijv. webshops).
- Bronvermelding volgens de APA richtlijnen, zie bijvoorbeeld deze link.

RAM geheugen (sRAM overslaan)

Dvorak toetsenbord [wikipedia]

CPU. Tot "instructieset".

Cachegeheugen

Mechanische toetsenborden



Periode 3: Maatschappelijke aspecten

Ethiek in games

Gust de meyer - kritiek op videogames (met name de theorieën op blz 6, 7 en 11)

Auteursrecht

Sleepwet, VPN en privacy


Filmpjes die we in de klas hebben gekeken:

Speech Eisenhower

Is buying COD a moral choice?

Games en verdienmodellen

Simone de Beauvoir en Metroid

ZML Facebook als nieuwsmedium

ZML Bye Bye Facebook

NOS op 3: Algoritmes

NOS op 3: De wondere wereld van Wikipedia

NOS op 3: De 400 kabels die de wereld bij elkaar houden

P4: HTML, CSS, Javascript

Codecademy HTML

Codecademy CSS


Javascript interactieve tutorial 1-7

Beoordeling:
- diversiteit aan HTML-tags en CSS-elementen
- complexiteit van de code
- aanwezigheid van een menu structuur
- ontwerp (passende kleuren/afbeeldingen)
- de tien usability heuristics van Nielsen (https://tfa.stanford.edu/download/TenUsabilityHeuristics.pdf)
- overzichtelijke de code, commentaar
- gebruik van (zelfgeschreven, of van een ander) javascript

Voor een 10:
- Volledig responsive (bijv. met Bootstrap framework)
- Valideren volgens W3C schema (https://validator.w3.org/)